הנעת עובדים

לא מעט מנהלי ארגונים וחברות מתלבטים בשאלה: כיצד ניתן להניע את עובדיהם? כיצד ניתן להחדיר בהם יותר מוטיבציה, רצון להצליח במקום העבודה ואף להתקדם? המטרה של כל מעסיק היא שהעובד, בתנאי שהוא מועיל לחברה, יישאר לעבוד בה כמה שיותר זמן. כמו כן, מטרה נוספת היא להפיק ממנו ויכולותיו את המרב. לבסוף, ישנה עוד מטרה – על העובד לחוש טוב ורצוי במקום העבודה ולהרגיש שהוא גם מחויב לה.

הנעת עובדים הוא אחד מהפרמטרים הכי חשובים בניהול עסק. במידה ואתם מנהלים עסק עם מספר עובדים חשוב מאוד שתעברו על הסעיפים ותראו מה מבין הסעיפים אתם עושים ומה לא.

רמז קטן לפני שנתחיל, לא הכל סובב סביב כסף.

שנתחיל?

מהי הנעת עובדים?

הכוונה היא להחדרת מוטיבציה בקרב העובדים ומכמה שיותר היבטים הקשורים למקום העבודה. לעוררם ולכוונם להתנהלות שתסייע להגיע למטרות שנקבעו מראש. על כל מעסיק לדאוג לכך שהמועסק יהיה חדור מוטיבציה, ישקיע את מרב מרצו בעבודה, כל זאת מצריך הכוונה מצד המעסיקים.

דרכים בדוקות להנעת עובדים

  • בראש ובראשונה יש לברר בקרב העובדים, מה עשוי להניע אותם. כל אדם הוא אינדיבידואל בפני עצמו, ומשהו שונה עשוי להניע אותו. על המעסיק להיות מודע לכך ולהכיר כל עובד, מה גורם לו להנעה, מה נחשב בעיניו כחשוב במקום עבודתו, ואולי כדאי לברר מה הביא אותו לעבוד באותו המקום? כאשר מכירים כל עובד, בהחלט ניתן להניע אותו בצורה המדויקת ביותר. ישנם עובדים שכל מטרתם היא ליצור השפעה על הארגון, אלה הם עובדים דינאמיים מלאי מוטיבציה המעוניינים גם לשנות דברים ולשפר אותם. ישנם עובדים להם חשובה מאוד תחושת השייכות למקום העבודה, וישנם אחרים להם חשוב שיעריכו אותם ואת המאמצים אותם הם משקיעים. בנוסף, בכל מקום עבודה ניתן למצוא עובדים שכל מטרתם היא להתקדם וגם עובדים שהדבר היחיד שמניע אותם הוא גובה המשכורת. על מנת להניע עובד, חשוב ביותר להתייחס לצרכים שלו.

 

  • האם המועסקים עובדים רק בשביל הכסף? בהחלט לא. מנהלים רבים סבורים כי השכר הוא הפרמטר העיקרי להנעת עובדים, אולם המציאות מוכיחה אחרת. לעומת זאת, על פי העובדים, הפרמטר הכי חשוב הוא שמנהלי החברה ושאר העובדים יגלו הערכה כלפיהם, שישתפו אותם בענייני עלויות השכר, מדוע הסכום הוא כזה ולא אחר? ובנוסף, לעובדים חשובה מאוד הקביעות, התנאים השוררים במקום העבודה, האפשרויות העומדות בפניהם לקידום, והתייחסות המנהלים. אמת היא, מרבית האנשים יוצאים למקומות עבודה בכדי להתפרנס, אולם גם אם הפרנסה היא מכובדת, והעובד לא ימצא את עצמו במקום בעבודה, סביר להניח שיחפש אחר מקום אחר.

 

  • האם אתם מגלים הערכה כלפי העובדים? על מנת להניע עובדים, יש להוכיח בפניהם כי אתם מלאי הערכה כלפיהם. אמנם מותר להביע ביקורת על העובד בעת הצורך, אך חשוב מאוד באותה העת לעודד אותו, לטפוח לו על השכם, להוכיח לו עד כמה הוא מוערך. יש לחזק כל עובד בשל הצלחה והגעה ליעדים, ולעשות זאת גם לפני אנשים אחרים. אמנם, תמיד קיימת האפשרות לתגמל עובדים באמצעות תוספת שכר, אולם עוד לפני כן, יש להדגיש בפניהם עד כמה הם חשובים לארגון ותורמים לו.

 

  • מומלץ ביותר שהמעסיקים יציבו בפני העובדים מטרות מוגדרות, זאת בכדי שהם יחושו מחויבות ועל מנת להחדיר בהם את האמונה כי אכן הם יכולים לצלוח את המטרה. בשל כך, רצוי מאוד שבעלי הארגון, עוד בתחילת דרכו של כל עובד, ידאגו להסביר לו מהן המטרות, מהם היעדים, מהם הערכים על פיהם פועל הארגון, ומהו תפקידו הספציפי של כל עובד במערך הכולל.

 

  • כאשר קולטים עובד חדש במקום עבודה, יש לוודא עוד טרם כל דבר אחר, שאכן הוא בעל הכישורים והיכולות לעבוד במקום. אך אין זה די. בכדי להניע את העובדים יש לקדמם כל העת, להעניק להם הכשרה מתאימה, ולהחדיר בהם תחושה של ביטחון עצמי.

 

  • עמימות יתר איננה דבר המועיל במקום העבודה. בהחלט רצוי שבעלי החברה ישתפו כמה שניתן את העובדים בכל המתרחש במקום העבודה, וגם לא יעלימו מעיניהם כיצד מתקבלות ההחלטות. והיה והמעסיק יחליט לשתף את עובדיו בנטילת החלטות, הם גם ירגישו מעורבים יותר בארגון ומחויבים אליו.

וישנן עוד שיטות נוספות ורבות להנעת עובדים שעל כל בעל ארגון, חברה או עסק להכירם, כל זאת בכדי ליצור שיתוף פעולה, הבנה, תחושה של שותפות לדרך בין המעסיק לעובדיו.

נגישות
גלילה לראש העמוד