בניית תכנית עסקית

כל עסק העומד להיפתח, חייב שתהיה לו תכנית עסקית מדויקת המפרטת באמצעות מסמכים עסקיים, מה כוונותיו של בעל העסק העתידי או החברה וכיצד הוא מתכוון לעשות זאת. כל תכנית עסקית באשר היא חייבת להיות מפורטת עד כמה שניתן, כאשר קיים פירוט באשר למטרות העסקיות אשר לשמן הוקמה החברה, מהן השיטות בהן בעליה מתכוונים לנהוג והאסטרטגיות בכדי להשיג אותן, האם צפויים אי אילו מכשולים בדרך, ומהם? כיצד מתמודדים עמם? ובנוסף, יש לפרט מהו סכום הכסף הנדרש להקמת העסק או החברה.

מהי מהותה של תכנית עסקית?

התוכנית העסקית היא מעין תעודת הזהות של העסק. בדרך זו על היזמים לנסות ולשכנע אנשי עסקים ומשקיעים פוטנציאליים כי אכן המיזם אותו הם רוצים להקים הינו ישים ובעל ערך מוסף. את התוכנית לא מתארים רק בכתב ובאמצעותה המשקיעים יוכלו להבין טוב יותר באם משתלם להקים את החברה החדשה.

זאת ועוד, והיה והתוכנית העסקית כתובה בצורה נכונה, ניתן בקלות לגייס משקיעים ואף שותפים. על מנת שהתוכנית תיחשב לטובה, יש ליצור מצב בו כל השותפים לדבר יהיו מתואמים אחד עם השני, בעלי מטרות זהות, וכאשר קיימים כמה שותפים הנחשבים לצוות עבודה מוביל, יהיה פשוט וקל יותר לשכנע משקיעים להשקיע הון.

מהן הסיבות הנוספות לבניית תכנית עסקית?

תכנית עסקית יש לכתוב לא רק בטרם הקמתו של מיזם או חברה, עניין זה תקף גם בכל הקשור לעסקים שהם כבר קיימים, כל זאת לצורך גיוס עוד משאבים ובכדי להרחיב את העסק.

מטרת העל של התוכנית

לתוכנית עסקית יש מטרה אחת עיקרית – כאשר אתם פותחים עסק או מיזם אתן רוצים לזהות כמה שיותר רווחים כספיים שאתם יכולים להרוויח מהעסק, כל זאת בזמן שההכנסות עולות על התוצאות. והיה ובעלי המיזם העתידי ירצו לגייס משאבים מקרנות הון סיכון, אלה תבדוקנה מהו ניסיונו המקצועי של מי שרוצה להקים את החברה, האם העסק הוא חדשני? מהו המצב הנוכחי בשוק? וכמובן שנדרשת התייחסות לכל הקשור לקניין הרוחני.

כתיבתה

ניתן לכתוב תכנית עסקית במגוון דרכים. הרי אין מיזם אחד דומה למשנהו, ולכן יש להתאים את התכנית לאופיו. כמו כן, יש להתאימה לגורמים הרלוונטיים אליהם יש לפנות, כמו משקיעים למשל. על כל תוכנית לכלול את הנושאים הללו: מהו רעיונו העסקי של בעל המיזם? כלומר, אילו שירותים הוא מעוניין לספק? הנושא השני אליו יש להתייחס הוא המודל העסקי, משמע, מה יהיה מקורם של הרווחים? כמו כן, כאשר כותבים תכנית עסקית יש גם להתייחס לקהל היעד ולשוק, ללקוחות הפוטנציאלים של העסק, מדוע שהם יקנו דווקא מבית עסק זה?

בנוסף, כל מי שכותב תכנית עסקית, עליו לנקוט באסטרטגיה מסוימת, כלומר, להתייחס למתחרים ולדעת כיצד מתמודדים עמם. לאחר מכן, כל תכנית אמורה גם לכלול אמצעי פיתוח כאשר כאן הכוונה היא לאסטרטגיות השיווק והדרך בה מתנהלות המכירות. תכנית העבודה מתייחסת לאופן בו  החברה תוציא לפועל ותממש את כל הנ"ל, ולבסוף, מגיע הנושא הפיננסי, על בעל העסק לפרט בכל הקשור לתזרים המזומנים, ולמנות צוות העובדים.

הפרמטרים המרכיבים את התכנית העסקית

מי שאמון על כתיבת תכנית עסקית, עליו להתייחס למגוון אספקטים הנוגעים לעניין. הפן הפיננסי הוא בעל משמעות רבה כמו גם דרכי ואסטרטגיות השיווק, גם לטווח הארוך. הפרמטרים הדומיננטיים ביותר הם: כלכליים, שיווקיים,  טכנולוגיים ואסטרטגיים.

כל תחום והתכנית המותאמת לו

כפי שכבר הוזכר, תכנית עסקית יש להתאים לאופיו של בית העסק. תכנית עסקית אשר תתאים למכון עיצוב שיער או חנות בגדים, לא תתאים לתוכנית המיועדת להקמת עסק מתחום אחר. בהחלט לכל תחום בנפרד, יש לכתוב תכנית עסקית בעלת מרכיבים מעט שונים.

עלויות

בכל הקשור לכתיבת תכנית עסקית, העלויות אינן זהות. עניין זה קשור לתחום בו עוסקת החברה או בית העסק, כמות המלל הקיימת בתכנית העסקית, הכנסת סעיפים רלוונטיים, ואם בחרתם בחברה מקצועית שתכתוב למענכם תכנית עסקית, העלות הכספית עלולה להסתכם בסכומים של אלפי ₪, אולם הפנייה לגורמים מקצועיים בהחלט יכולה להתברר כבחירה המועדפת.

נגישות
גלילה לראש העמוד