ליטיגציה: מה זה ואיך זה להיות עורך דין שעוסק בליטיגציה

אם שואלים עורכי דין מצליחים, הם מסכימים, ברוב המקרים, שעיקר העבודה המשפטית מבוצעת לפני שהמשפט מתחיל. זהו השלב בו יש לאסוף את העדויות והעובדות ולפתח את תיאוריות המקרה, לראיין עדים, לנסח בקשות ותביעות שונות, ולהמתין להחלטות השופט. תהליכים אלו נקראים ליטיגציה. הם נמשכים זמן רב ומשפיעים באופן משמעותי על תוצאות המשפט.

ליטיגציה כוללת את תהליך הכנת התיקים לקראת המשפט, ובמידת הצורך הצגת התיק וניהול הליכי הערעור.

במקרים רבים, תיקים אזרחיים נסגרים בהסדרים ללא משפט, בזכות עבודת ליטיגציה מקיפה המבוצעת על ידי עורך דין מומחה בתחום, אשר מפתח את התיאוריות המשפטיות הטובות ביותר האפשריות, במקביל לאיסוף העובדות התומכות בתיאוריות אלו. המטרה היא להשיג את התוצאה הטובה ביותר במשפט או בהסדר מועדף ללא משפט.

עורך דין ליטיגציה

תהליכי חקירה וגילוי

הליך הליטיגציה האזרחית מתחיל באופן רשמי בהגשת התלונה ובטיפול בה, בהצהרה על עילת התביעה של המבקש, ועל בקשת הסיוע. ברוב המקרים, התובע מבקש נזקים כספיים או סוג כלשהו של התערבות בית המשפט, שעשויה לכלול צו מניעה לעצירת סוג מסוים של התנהגות או פעולה, כגון צו למניעת הריסת מבנה בעל משמעות ארכיטקטונית.

אך הרבה לפני ההתחלה הרשמית בתהליך, ובמקרים רבים, הצדדים מנהלים משא ומתן באמצעות תקשורת כתובה, שיחות טלפון ופגישות, על מנת לפתור את המחלוקת מבלי לנקוט בפעולה משפטית.

הליכי ליטיגציה בבית המשפט כפופים לכללי סדר הדין האזרחי

רוב בתי המשפט מתנהלים בהתאם לכללים המסדירים את פעולות הצדדים ותהליך הליטיגציה. תקנות סדר הדין האזרחי דורשות מעורך דין לבצע חקירה בתום לב של העובדות טרם הגשת תביעה, כמו גם לבסס את התיאוריות המשפטיות של על עובדות ולצטט תקדימים משפטיים.

לכן שלב הגשת התביעה המוקדמת כולל חקירה מקיפה, סקירת מסמכים וראיונות עם עדים אפשריים.

הצד השני מגיב לתביעה בהצהרה רשמית הנקראת כתב תשובה. עורך דין העוסק בליטיגציה יכול גם להגיש תביעות שכנגד, המהוות כתבי טענות או בקשות להשגת סעדים, ובהמשך הצדדים עוסקים בתהליך הנקרא גילוי.

גילוי בכתב: ובקשות להצגת מסמכים

ברוב המקרים, הצדדים מתחילים עם שלב הגילוי בכתב, הכולל בקשות למסמכים ובקשות לקבלת תשובות כתובות לשאלות על הנושא השנוי במחלוקת. במקרה של ליטיגציה מסחרית, הצדדים מבקשים עותקים מכל התכתובות, כולל מכתבים, תזכירים ואפילו הודעות דואר אלקטרוני, הנוגעים למחלוקת.

במקרה של הונאה בניירות ערך או הפרת מקרה חוזה מסחרי, בקשות הגילוי הכתובות עשויות לבקש לעיין בעשרות אלפי מסמכים הכוללים את רישומי החשבונאות, המכירות והשיווק של העסקה שבבסיס המחלוקת.

הליכי חקירות

במקרים רבים חוקרים מבקשים לכתוב תיאור של המבנה הארגוני של חברה או של מערכת החשבונאות וההקלטות שלה. בנוסף, הם מחפשים את פרטי הצד השני של טענות עובדתיות או תיאוריות של המקרה.

לדוגמא, בתביעה הנוגעת להפרת חוזה, הנאשם יכול להנפיק תחקירים המבקשים את פרטי הפרת החוזה לכאורה, כגון היקף הנזק הכלכלי שנגרם לתובע כתוצאה מההפרה.

נגישות
גלילה לראש העמוד