כיצד להקים מערך מחשוב יציב וטוב לעסק שלך?

הקמת מערך מחשוב לעסק, איננה דבר של מה בכך. מדובר בתהליך מורכב ויקר יחסית, אשר איכותו תשליך לזמן ארוך על הצלחת העסק עצמו. מחד, מערך מחשוב יציב ואיכותי עשוי לתרום לעסק ולייעל תהליכים. מאידך, טעויות במסגרתו, יתבטאו בהמשך בהוצאת זמן וכסף לא מבוטלים ואף בנזקים עסקיים ותדמיתיים משמעותיים. אלה כמה נקודות מפתח, בהקמת מערך מחשוב יציב ואיכותי:

עזרה מרחוק

שימוש בשירותי ענן מרוחקים או בשירותי ניהול מרוחקים לפעילויות שונות בתוך העסק עצמו, מספקים אפיק מהיר להתקדמות. לדוגמא, במקום לרכוש, להקים ולתחזק לבד אוסף שרתים בעסק עצמו, ניתן לשכור שירות שמציע שרתים וירטואליים מרוחקים ("בענן"). באופן דומה, במקום לנטר לבד מצב של מערכות קריטיות מסוימות ולהחזיק צוות וציוד שמגיבים במהירות למצבי תקלה בהם או האקינג, ניתן לשכור שירות ניטור מרוחק שעושה זאת. ישנו כיום היצע רחב של שירותים מסוג זה, שכדאי להכיר ולנצל, מאחר שהם עשויים לפשט ולהוזיל את השימוש במחשוב, באופן משמעותי. לדוגמא, תוכלו להשתמש בתשתיות מחשוב ענן של קמטרה.

צוות של מקצוענים

לרוב, כל עוד העסק איננו קטן במיוחד, הסתייעות בגורמי חוץ לא מחליפה לגמרי את הצורך באגף מחשוב פנימי. לכל הפחות, העסקת איש צוות אחד – מנהל המחשוב. באופן אידיאלי, מערך מחשוב יוקם על ידי צוות איכותי, שבראשו מנהל מנוסה. מנהל זה, יעבוד בצמוד להנהלה ולמעשה כחלק ממנה ותפקידו יוגדר רשמית כמנהל מחשוב ראשי (מנמ"ר / CIO / CTO).

מערך מחשוב יציב ואיכותי לעסק

תכנון איכותי

תכנון איכותי של מערך המחשוב שמקימים, הוא תמיד היבט הכרחי וחשוב ביותר. מדובר בין השאר, על תכנון האופן שבו יינתן מענה לצרכי מחשוב שונים במסגרת תפעול העסק השוטף, גיבוש נהלים מסודרים לגבי ניהול המחשוב עצמו, הכנת תכניות לטיפול מהיר ושיטתי במצבי משבר שונים וכן הלאה. תכנון רחב ויסודי בשלב ההקמה, גם יקל בהמשך על ביצוע שינויים, שתמיד נדרשים במוקדם או במאוחר. כמו כן, הוא יאפשר למערך המחשוב להיות מוכן יותר לשינויים שההנהלה עשויה לבקש בהמשך ולביצועם המהיר (נקודה שלעתים קרובות משמעותית מאוד מבחינה עסקית).

התאמה לפעילות

מערך המחשוב שיוקם, לא יהיה סתם כך מאחורי הקלעים. הוא יידרש להתאים באופן מירבי לפעילות העסקית ולסייע לה. המחשוב יתפקד באינטראקציה הדוקה עם העובדים ולעתים גם עם לקוחות, שותפים או ספקים. לכן, עוד היבט חשוב שצריך לקחת בחשבון בהקמה, הוא איכות האינטראקציה מולם. באיזו מידה ממשקי המשתמש יקלו על העובדים ובכך ישפרו את הפרודוקטיביות שלהם? איך נאסוף פידבקים או אינדיקציות, לכך שמערכות המחשוב אולי דווקא מסרבלות את העבודה? כיצד תימדד איכות תפקוד המערכות? האם יש אלטרנטיבות יעילות יותר? עבודת אגף המחשוב בשיתוף פעולה רצוף והדוק עם ההנהלה, תבטיח שמערכות המחשוב יתוכננו וינוהלו באופן שתואם בצורה מיטבית למטרות האסטרטגיות של העסק.

לסיכום

הקמת מערך מחשוב לעסק, מחייבת תכנון וביצוע שיטתיים ויסודיים מאוד. בין אם עושים זאת בהובלת גורם פנימי או חיצוני לעסק, הדבר חייב להיות מתוכנן ומבוצע על ידי מומחים מנוסים.

נגישות
גלילה לראש העמוד