המדריך המלא לרישום סימן מסחר

רישום של סימן מסחר עשוי להיות חשוב עבור עסק שרוצה להגן על עצמו מפני מתחרים שעלולים "לרכב" על הצלחתו. כבעלי עסקים, מתחרים עשויים להציג מוצר הנחזה כמוצר שלכם. זה נעשה על מנת ליהנות ממסע פרסום שהושקע בו כסף רב או כשימוש לא ראוי במוניטין של עסק אחר. מדריך זה יסביר איך צריך לרשום סימן מסחר ומדוע זה חשוב.

סימן מסחר, ביטוי של מוניטין עסקי

נכס חשוב ביותר עבור כל בעל עסק הינו המוניטין. המוניטין מקפל בתוכו את שם העסק, בניה של מותג, סלוגן קליט ולעיתים גם צורת האריזות. עם הזמן, מוניטין הופך בעצמו לסוג של סחורה בעל ערך, מכיוון שהוא הופך למוכר מבחינה ציבורית. הגשת בקשה לרישום סימן מסחר שומרת בעלות על הסימן מבחינה משפטית ועסקית. אך עוד בטרם מגישים את הבקשה מומלץ לוודא שלא קיים סימן מסחרי זהה או דומה מאוד. במידה וקיים סימן שכזה, הבקשה החדשה תידחה (אם מדובר על משפחה דומה או זהה של מוצרים).

המדריך המלא - לרישום סימן מסחר

הרישום מקנה הגנה יעילה

יצרן או משווק אשר יוצר מראית עין של מוצר השייך למתחרה עשוי להתמודד עם תביעה משפטית גם ללא רישום של סימן מסחרי. אולם רישום סימן יוצר הגנה טובה הרבה יותר שכן קיימת רשימה של סימנים שנרשמו כדין.

סימן מסחר יכול ללבוש צורה של מילה רגילה, מילה מעוצבת, משפט, סמליל או עיצוב גרפי משוכלל. בתור סימן מסחר ניתן לרשום את שמו של בית העסק או מוצר מסוים. נהוג לרשום כסימן שכזה שם של מותג שיש בו ערך מובנה, כלומר כאשר לקוחות נוהגים לחפש אותו ולהעדיף אותו באופן מיוחד.

על גבי מוצרים, חשוב שהסימן יטובע בצורה גלויה. כך, בעצם המוצר והמותג נהנים מההגנות החוקיות של סימן שנרשם. במידה ולא ניתן להטביע את הסימן על גבי המוצר, ניתן להוסיף אותו באמצעות מדבקה. כמו כן, ניתן להגן מבחינה מסחרית ומשפטית על לוגו אם שם העסק, אשר עבר רישום כנדרש.

מתי כדאי לרשום סימן מסחר?

משרד המשפטים ורשם הפנטים מפרסמים סימני מסחר שנרשמו כדין. לאחר שבודקים שהסימן הרצוי לא "נתפס" על ידי גורם מסחרי אחר, מגישים בקשה אצל רשם הפנטים והסימנים המסחריים. את הרישום כדאי לבצע בשלב מוקדם ככל האפשר. כבר במועד הקמת העסק או לאחר שיצרתם לוגו, ניתן לבצע את הרישום. בוודאי שאם טרם טיפלתם בכך, לא כדאי להמשיך ולדחות. רק לאחר הרישום נהנים מהגנה מקיפה שכן מועד הרישום ידוע ומפורסם.

מה שולחים לרשם סימני המסחר

רישום של סימן מסחרי נעשה על ידי רשם סימני המסחר לאחר הגשת בקשה ותשלום אגרה. את הבקשה ניתן לבצע לבד אך מומלץ יותר בעזרת עורך דין מומחה בתחום. עסק שמעוניין לבצע את רישום הסימן יצרף לבקשה דוגמא של הלוגו, שם העסק או המותג. לאחר שהרשם יבדוק שסימן כזה איננו ואין מניע לרשמו הוא צפוי לאשר את הבקשה. במידה והבקשה לא תאושר ניתן לערער על כך או להגיש בקשה לאחר ביצוע תיקונים.

מהו תוקפו של רישום סימן מסחרי

סימן מסחר ניתן לרשום לגבי סחורות, שירותים, שמות עסקים וכדומה. הפרה של סימן רשום יכולה להקנות סעדים משפטיים ופיצויי כספי. כלומר, סימן מסחרי נועד לייחד את המוצר, לאפשר ללקוחות לזהות היטב את המוצר הבלעדי ולמנוע זיופים או "גניבת עין". בדומה לזכויות יוצרים, על מנת לשמור על הרישום לאורך זמן יש לבצע חידוש מעת לעת. התוקף הינו לעשר שנים, כלומר בחלוף מועד זה ניתן, אם מעוניינים בכך, לחדש את הרישום בכפוף לתשלום האגרה.

נגישות
גלילה לראש העמוד