הוצאה מוכרת למס הכנסה

תפעול עסק גורר הוצאות רבות כמו רכישת חומרי גלם, ציוד משרדי, מחשבים ואביזרים נלווים, משכורות לעובדים וחיובים נוספים. לא כל הוצאות העסק נחשבות כהוצאה מוכרת למס הכנסה. בכדי שההוצאות שלכם ייחשבו כהוצאות מוכרות, עליהן להיות חיוניות לתפעול העסק ולתהליך הנעת ההכנסה. משמע, כאשר מתבצע חישוב המס החל על בעל העסק, ההוצאה המוכרת תנוכה מהכנסותיו. אבל איך נוכל לדעת איזו הוצאה היא הוצאה מוכרת? ובכן, בדיוק בשביל זה הכנו לכם את המדריך הבא.

אז מהי ההוצאה המוכרת?

הוצאה מוכרת היא סכום כסף ששולם על ידי העסק וזאת בכדי להניע אותו קדימה, לפתח אותו ולייצר הכנסה. ההוצאות הללו מנוכות מההכנסות של העסק כך שלאחר הניכוי, הסכום שנותר הוא הסכום שיחויב במס. כפי שאתם וודאי יודעים, לא כל הוצאה של העסק תיחשב כהוצאה מוכרת משום שהגבול דק בין הוצאה להנאה אישית לבין הוצאה שמתמקדת באמת ובתמים בקידום העסק. למעשה, הוצאות שקשורות לרווח של העסק נחשבות כהוצאות מוכרות, כמו למשל חומרי גלם המיועדים לעבודה, רכישת מוצרים למכירה, הוצאות המשרד השונות וכו'. הוצאות שעומדות בספק הן הוצאות מעורבות, שכן אלה הוצאות שאינן מוכרות במלואן מאחר ואין הוכחה חד משמעית שהן משמשות עבור קידום ההכנסות של העסק כדוגמת נסיעת עסקים והוצאות דלק. במקרים כאלו, מחשבים את ההוצאה באופן יחסי בכדי שהיא תיחשב כהוצאה מוכרת חלקית. כך או כך, עליכם לספק קבלות והוכחות שהוצאות אלו סייעו לכם לייצר הכנסה.

מה קורה אם יש לי הוצאות ייחודיות?

במידה והעסק שלכם עוסק בתחום בו עליכם לשלם עבור שירות או פריט שאינו נכלל כהוצאה מוכרת ברורה, תוכלו להגיש בקשה כדי שיכירו בהוצאות הללו כהוצאה ייחודית. בשביל זה אתם מחויבים להוכיח שההוצאות עליהן אתם מצהירים אכן מספקות לכם הכנסה נוספת לעסק ומניעות אותו לעבר הצלחתו, וכמובן מומלץ שתפרטו מדוע וכיצד.

האם תרומות נחשבות כהוצאה מוכרת?

תרומה בסך 180 ₪ ומעלה למוסדות ציבוריים, נחשבת כהוצאה מוכרת ולזיכוי ממס הכנסה. מוסדות ציבוריים אליהם ניתן לתרום יכולים להיות עמותות רשומות, חברה לתועלת הציבור ומוסדות ללא מטרות רווח. אמנם הן לא מסייעות להכנת העסק, אך תרומות נחשבות להוצאה מוכרת מאחר והמדינה מעוניינת לעודד תרומות למוסדות הציבור. בישראל קיימות מגוון עמותות וקרנות אליהן ניתן לתרום כספים. חברת "אטלס" למשל, מחברת בין ארגוני המגזר השלישי לבין מקורות מימון פילנתרופיים בכל העולם. כמוה, קיימות חברות ועמותות נוספות ששמות לנגד עיניהן מטרה עיקרית: העצמת הארגונים החברתיים בישראל. כאמור, המחוקק מקדש מטרה זו ולכן מעודד עסקים וחברות לתרום ולסייע. הדיווח נעשה באמצעות טפסים ייחודיים שעליכם למלא בסוף שנת המס בליווי קבלות מקוריות (או העתק עם חותמת "נאמן למקור").

ואם אני מנהל את העסק מהבית?

כיום קיימים עסקים רבים שמתנהלים מהבית וחוסכים כך בעלויות המשרדיות ובייחוד בשכירות על חלל עבודה משותף. לעסקים מסוג זה מחשבים את ההוצאות שמניעות את העסק כמוזכר לעיל וכן, את הוצאות הבית הקבועות (כדוגמת חשבון החשמל, הארנונה וכו') ביחס לשטח העבודה בתוך הבית. משמע, אם אתם מנהלים עסק למכירת עבודות יד ומשתמשים באחד החדרים כסטודיו ליצירה, חישוב ההוצאה המוכרת ייעשה ביחס בין שטח הבית לשטח הסטודיו.

 

מוטב להיוועץ ברואה חשבון ולא להסתמך באופן עיוור על כל המדריכים העסקיים ברחבי הרשת, משום שכל מקרה לגופו וייתכן שתהיו זכאים להוצאות נוספות שאינן נחשבות כהוצאה מוכרת חד משמעית. חשוב להיצמד לתקנות ולחוקי המס ולא לנסות להערים על הרשויות אלא לנהוג באופן הגון וכנה מולם. כך, תוכלו לנהל את העסק שלכם על הצד הטוב ביותר.

 

 

 

נגישות
גלילה לראש העמוד